vrijdag 15 mei 2009

Ik ben ongepland zwanger en twijfel of ik wel zwanger wil blijven.

Bij het eerste vermoeden van een ongeplande zwangerschap slaat je vaak de angst om het hart. Vaak begint op dat moment al het beslissingsproces: ‘Stel dat ik inderdaad zwanger ben, wat ga ik dan doen?’. De confrontatie met een ongeplande zwangerschap is vaak moeilijk omdat de meeste vrouwen altijd denken én vooral hopen dat dat iets is wat hen wel nooit zal overkomen! Als het dan toch zo is is dat vaak de eerste zure appel waar je door moet bijten. Bij de meeste vrouwen wordt de beslissing tot behoud of afbreken van de zwangerschap heel snel genomen. Vanuit hun eigen situatie en beleving weten de meeste mensen dus vaak heel snel wat op dit moment in hun leven de meest verantwoorde beslissing is.Als je daarentegen twijfelt zoek je best iemand die je kan helpen alle elementen op een rij te zetten. Dat is vaak je partner, een vriendin, een ouder, je huisarts of een professionele hulpverlener. Praat erover met iemand van wie je weet dat die persoon je de ruimte zal laten je eigen beslissingsproces te doorlopen. Iemand die onmiddellijk uitspraken doet in de trant van: “ik zou dit of dat doen”, “hoe kan je in hemelsnaam nog maar denken aan het krijgen van een kind”, “dat het woord abortus zelfs maar in je op komt” is meestal niet geschikt als gesprekspartner omdat zo iemand je meestal nog meer in de war brengt als je misschien al bent. Weet dat je ook altijd op het abortuscentrum terechtkan voor dit soort gesprekken.

Geen opmerkingen: